Tips från coachen- Ryggont, Sömnbesvär

Ryggont:

När jag hörde att du har ont i ryggen och sitter och spelar spel timmar i sträck så kopplar jag genast ihop de två sakerna.  Ryggont kan uppkomma om du sitter still mycket med böjd rygg, också om du går med dålig hållning.

Mitt tips är att du tänker på att sträcka på rygg och nacke när du sitter ner, på så sät så kan kroppen slappna av bättre.  Även när du går och står så kan du tänka på att sträcka på ryggen och skjuta fram bröstet. Det kan även göra att du känns mer självsäker, och det är något du nog själv kommer att må bättre av. Det hjälper även deppressionen om du tycker bättre om dig själv.

Ett till tips är att du ska börja motionera, de flesta tränings fromer hjälper att förebygga ryggont. Så välj något du tycker är kul och känner att du mår bra av! Något du vill göra ofta och gärna regelbundet, så att ryggen får regelbunden träning. Motion hjälper dig att förbättra mycket saker i ditt liv!

(http://www.apotekhjartat.se/Teman/vark-smarta/ont-i-ryggen/)



Sömn besvär:

Ditt sömnbesvär är något som kan bero på mycket olika saker, jag tror att det kan vara ditt ryggbesvär som kan vara orsaken. Det kan även vara så om du känner dig stressad eller orolig över någonting. Men en sak som jag tror mest på är att du spelar så sent på kvällarna, jag tror att det kan vara så att du inte hinner slappna av efter att du spelat så länge och att hjärnan fortfarande går på högvarv efter spelet, att det kan vara därför du har svårt att somna.

Sömnproblemet kan även ha något med din depression att göra.

De flesta personer behöver sova 6-9 timmar varje natt. (Barn och tånåringar behöver oftast mer sömn)

Om det är någonting som du stressar upp dig över eller som gör dig orolig så kan du försöka att inte tänka på det på kvällarna innan du ska sova. Eller om det är något som du kan ändra på för att det ska kännas bättre så ta tag i det och gör det.

Din trötthet när du vaknar kan också hjälpas med att du går och lägger dig tidigare, fler timmars sömn.

Mitt tips är att du avslutar spelandet tidigare på kvällen så att du hinner slappna av ett tag innan du går och lägger dig för att sova, kanske ta en kopp te eller varm mjölk.

Mitt andra tips är motion, som jag sa ovan så hjälper motion mot mycket. Det gäller även sömn besväret.

Tips tre är att du kan testa att ändra lite saker i din sovmiljö. Göra sovrummet mörkare, ljusare, köpa ny säng, lyssna på musik när du ska somna, ha fler eller mindre kuddar, ja sådana saker kan göra stor skillnad!

Om de andra tipsen inte fungerar så kan jag ge dig olika sömnhjälpmedel (tex sömntabletter) som gör att du sover bättre, sömnhjälpmedel bör inte användas för ofta eller i längre perioder då det kan ge mindre bra effekter.

(http://www.apotekhjartat.se/Fakta-Rad/psykiska-sjukdomar-och-besvar/somnsvarigheter/)

(http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnsvarigheter/?ar=True)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0