Tips från coachen- Deppression, Högt blodtryck

Depression:

Du skrev till mig i ett mejl (Ej ansökan i tidigare inlägg) att det kan ha varit att det inträffade ett antal otrevliga händelser i början av 2010 som kan ha börjat din depression. Det tror jag också att det kan vara.

Det är inte alls ovanligt att personer känner sig nedstämda någon gång ibland, faktum är att det helt enkelt är en del av livet. Men om en person går runt och känner sig nerstämd under en längre period så kan den fått en depression.

Det som händer när man får depression är att hjärnans signalsubstanser kommer i obalans. Det påverkar känslolivet, initiativförmågan, sömnen och aptiten.

Vanliga symtom på depression är

  • nedstämdhet
  • brist på glädje och minskat intresse för det man brukar tycka om att göra
  • minskad aptit och vikt
  • sömnstörningar
  • aggressivitet och lättretlighet
  • koncentrationssvårigheter och oförmåga att ta itu med vardagliga sysslor
  • svårighet att känna känslor och avtagande sexuell lust
  • hämmat tal, stel mimik och långsamma rörelser
  • känslor av misslyckande och otillräcklighet
  • minskad livslust och självmordstankar.

Man kan också få olika kroppsliga besvär som till exempel

  • värk i lederna, musklerna och magen
  • trötthet
  • andnöd
  • hjärtklappning.

(http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Depression/)

Jag har skrivit ut ett läkemedel mot depressioner. Eftersom du fortfarande kan jobba, spela spel och liknande så verkar din deppression inte vara åt det allra farligaste hållet. Men det är självklart ändå väldigt jobbigt.

Mina tips som kan hjälpa dig att fortare komma ur din deppression är att du gör saker som du tycker är roligt! Sit inte hemma hela tiden, utan hitta på saker, pröva nya saker, planera något så att du har något att längta till, sätt upp mål med din vardag så att du inte känner att tiden bara går.¨
Tänk på din hälsa! När du börjar följa mina hälsotips så kommer din kropp börja må bättre och då kommer du känna dig gladare.

Högt blodtryck:
Ditt höga blodtryck har jag skrivit ut medecin mot. (För fakta så se ----->Fakta- blodtryck)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0